Doorgaan naar hoofdcontent

Mama mia pizzeria

MAMA MIA PIZZERIA

Gedurende de drie weken leerden we over 'MAMA MIA PIZZERIA'. De eerste twee weken legden we de focus op pizza's. De laatste week legden we de focus op onze lieve mama's

  • We startten ons arrangement met het maken van lekkere pizza's. We mochten allemaal onze eigen pizza bereiden en bakken. 

  • We speelden 'pizzarestaurant'. We leerden de tafel dekken met behulp van een placemat. We keken op de menukaart en konden zo onze lievelingspizza kiezen. We vroegen beleefd of de kok die voor ons zou klaarmaken. 

  • We leerden een leuk liedje: 'Ik ben een pizzabakker'. Via deze link kunnen jullie het liedje beluisteren. https://www.youtube.com/watchv=5q9RVntalTQ

  • We keken naar een filmpje hoe pizza's gemaakt worden.

  • We leerden het versje voor Moederdag:
    Liefste mama 
    Ik maakte een pizza voor jou, omdat ik zoveel van je hou.
    Maken we samen één voor mij, met wat kaas en hesp er bij?
    Eén pizza voor jou en één voor mij, Mama mia, je maakt me super blij.

  • We knutselden uiteraard een heel mooi geschenkje voor mama:
    We schilderden met de verfrol, stempelden hartjes, knipten snippers en kleefden die op, ... De juffen werkten alles af tot een mooi kadertje om foto's op te hangen. 💕

  • We leerden een pizza verdelen. Hierbij oefenden we de  begrippen GENOEG / TE WEINIG / TE VEEL verder in.

  • We leerden specifieke woordenschat aan de hand van woordkaartjes aan de sprekende muur: de pizzabodem, de tomatensaus, paprika, tomaat, het pizzarestaurant, ... 

  • We maakten een pizza op karton 
    • Eerst deden we schrijfdans van de ronde vorm: eerst in de lucht, daarna op papier met verschillende schrijfmaterialen
    • Daarna smeerden we tomatensaus op onze bodem. Hierbij oefenden we om de tomatensaus gelijkmatig te verdelen over onze pizzabodem. 
    • Tot slot versierden we onze pizza.

  • Er kwamen heel wat mama's op bezoek. We maakten pannenkoeken, we lieten onze nageltjes lakken, we maakten armbandjes, werden geschminkt, speelden spelletjes, ...
    DANKUWEL VOOR JULLIE TALRIJKE AANWEZIGHEID EN HULP IN DE KLAS! 

  • We leerden via een stappenplan bloemen schilderen: eerst een rondje voor het hartje, daarna de bloemblaadjes, de lange groene stengel, de blaadjes aan de stengel en het gras. Ook hier telt: oefening baart kunst!
  • Als afsluiter was er op donderdag Tik Tak en vrijdag samen met enkele mama's een estafettespel waarbij de kindjes een bloem moesten overbrengen naar de overkant en daar in de vaas schikken.
  • De kindjes bedachten een mooi plaatsje waar ze hun cadeautje zouden verstoppen. 😍
Voor zondag wensen we alle mama's een leuke, gezellige en liefdevolle Moederdag toe! 💜
Tot slot noteren we nog dit ... voor alle mama's ... 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en ...

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...