We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:
- Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal
- Bomen knuffelen
- Bomen vergelijken
- Blaadjes, nootjes, ... tellen
- De blaadjes omhoog gooien
- Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)
- Bomen proberen omver te duwen
- ...
In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:
Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen:
- Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.
- Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'
Ontdek ons themaliedje hier - We maakten een herfstboom:
- De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren
- De boom versieren met geknipte herfstblaadjes
- Ploem de Pluimstaart inkleuren met de juiste kleuren: bruin voor zijn lichaam en oranje voor zijn pluimstaart
- Een kader maken door 2 verschillende kleuren af te wisselen
- Aanleren van het themaversje:
‘Whoe woe woe, de herfst is weer gekomen.
‘Whoe woe woe, de wind waait door de bomen!
De blaadjes vliegen in het rond en vallen zachtjes op de grond.' - Met 'de sprekende pen' die we van de Sint hebben gekregen, konden de kindjes de nieuwe woordjes dverder inoefenen
- Tijdens de godsdienstmomentjes leerden we over Eduard en Reinier. Twee eekhoorntjes die ruzie maakten voor een dennenappel. Ontdek het verhaaltje hier
- We dansten en zongen mee met de juf op TV (Ga naar Youtube en typ 'de wind waait'. Dan krijg je een heel leuk liedje en dansje om samen te doen!!
- We gingen vrijdagnamiddag naar De Mote en konden ook daar echt de herfst opsnuiven! We konden stappen op het herfsttapijt met prachtig verkleurde blaadjes!
- We maakten een paddenstoel met een schattig kaboutertje in. Hiervoor gebruikten we de technieken: schilderen, stempelen en prikken. We oefenden verder op het aanwijzend tellen tot 3 (of verder voor de kindjes die dit al aankunnen) door het aantal stippen op de hoed van de paddenstoel te kleven.
- We gingen nog eens naar de Mote en daar stonden nu enkele kabouters die ons vertelden welke opdracht wij moesten uitvoeren. Dat was heel leuk! 😊
- We leerden het lied 'Er zat een klein kaboutertje te huilen op een steen'. Ontdek het liedje hier
- We kregen van de bibliotheek een leuke vertelkoffer. Hierin zitten 6 verhaaltjes die we mogen ontdekken. Naar aanleiding van de voorleesweek begonnen we deze week aan verhaaltje 1: HIDDE HUILT.
- We leerden een vingerversje over 'Hompeltje en Pompeltje'. Doen jullie even mee? 'Hompeltje en Pompeltje die klommen op een berg. Hompeltje was een kabouterman en Pompeltje een dwerg.
Ze klommen hoog tot aan het topje en schudden met hun kopje. Toen zijn ze in de berg gekropen en niemand zag ze ooit nog lopen. Nu slapen ze op 1 oor. Sssttt... Ik geloof dat ik ze hoor! Ik tel tot drie en ik denk dat ik ze dan weer zie! 1, 2, 3, Daar zijn ze weer!'
- We hebben de praatplaat over de kabouters waargenomen om het actief taalgebruik te stimuleren.
- We oefenden ook de begrippen: Zet de kabouter op, naast, voor en achter de paddenstoel
- 1 kabouter verstopte zich in de klas en de anderen moesten raden waar die zat door heel goed te luisteren vanwaar zijn stem kwam.
- Tijdens een muzikale activiteit beleefden we de begrippen traag en snel.
- Vrijdagnamiddag was er als afsluiting TIK TAK en daarna een variante op de stoelendans maar nu met kabouters die snel naar hun paddenstoel moesten als de muziek stopte. En daarna deden we met alle peuters en eerste kleuters de kabouterdans!
- Klik hier voor de foto's over het bos en het kabouterpad
- Klik hier voor nog meer foto's over paddenstoelen en kabouters
- Veel kijkplezier!
Reacties
Een reactie posten