Doorgaan naar hoofdcontent

Pompoenen


We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze... 

In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN? 

  • We namen de pompoen waar: 
    • Welke kleuren heeft de pompoen?
    • Hoe ziet de pompoen er uit? 
    • Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit? 
    • Wat kunnen we doen met een pompoen?
  • We maakten lekkere pompoensoep.
  • We maakten kennis met het begrip ROND.
  • We knipten in oranje papier.
  • We maakten een pompoentje in echte klei.
  • We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen.
  • We leerden een versje over pompoenen:
    • Pompoen, pompoen,
      ik geef je een zoen.
      Je bent zo mooi rond, 
      en in de soep, héél gezond.
      Een beetje peper, een snuifje zout,
      deze soep is beter warm, dan koud.
  • Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en daarna de ronde vorm op papier. Ze schilderden zelf een pompoen en hebben dan in hun eentje ook een tekening van een pompoen ingeschilderd met aandacht voor de juist pengreep.
    --> geen vuistgreep maar met duim en 2 vingers <--
  • De kindjes vonden het heel leuk om te spelen met de pompoenen en deze te vervoeren in de kruiwagens. De reuze grote pompoenen kon je niet in je eentje dragen maar SAMEN met een vriendje lukte het wel!
  • We hebben in de moestuin van de school 2 pompoenen geplukt! 😃
  • We hebben alle pompoenen vergeleken en gerangschikt van klein naar groot. De begrippen 'kleinste - een beetje groter - nog groter - de grootste - de allergrootste' werden ingeoefend.
  • We oefenden ook de begrippen voor - naast - achter - op - tussen twee pompoen. De woorden werden ingesproken in de sprekende muur en de kindjes moesten de juiste plaatjes erbij leggen.
  • En nog veel meer... 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...