Doorgaan naar hoofdcontent

Arrangementenloze week


Deze week hielden we een arrangementenloze week. Dit wil eigenlijk zeggen dat we niet rond een specifiek thema werken. MAAR dat wil zeker niet zeggen dat we niets doen of gedaan hebben.

  • Tijdens deze week observeerden de juffen ons goed: Wat kan ik al? Waar heb ik nog oefening voor nodig? Waar zitten mijn groeikansen, ...

  • Tijdens de godsdienstmomenten leerden we over 'De ark van Noach'. Tijdens de spelmomenten mochten we exploreren met allerlei dieren en boten. Ook knutselden we een bootje. 

  • Deze week hebben we veel gepuzzeld. De puzzelhoek was bijna iedere dag open. Onze puzzelrups is al goed gevorderd. 

  • Juf speelde mee met ons in de hoekjes. 
  • We sorteerden de boten van klein naar groot (begrippen: kleinste - groter dan - grootste) 
  • We speelden een memoriespel waarbij de dieren onder omgekeerde bekers verstopt zaten
  • We luisterden naar dierengeluiden en probeerden te raden van wie dit geluid kwam.
  • We speelden 'Bim bam buisje, wie woont er in het huisje?' Van welk vriendje hoor je nu de stem?
  • De juffen speelden het verhaal van de ark na met bijpassende muziek en geluiden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en ...

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...