Kato is de kip van juf Karen. Wat is ze een lieve kip!
We namen haar waar: Hoe ziet een kip er uit? Hoeveel poten heeft een kip? Kan een kip vliegen? Wat is dat rood ding aan zijn kop? ...
Wat stond er nog allemaal op de planning:
- Inoefenen van specifieke woordenschat aan de hand van de sprekende muur: de kip, de haan, het kuiken(tje), de kam, de bek, de lellen, de pluimen, het ei, de eierschaal, braken, het eiwit, de dooier, het spiegelei, kakelen en broeden
- We leerden een versje over de kip:
Kleine gele ukkepuk,
maakt zijn hele eitje stuk.
Mama kip zegt blij "Welkom kleintje, kom er bij",
En wat zegt papa haan? "Dag kuikentje, goed gedaan" - We oefenden de begrippen: DIK en DUN - LANG en KORT aan de hand van wormen voor de kippen. We oefenden dit in door wormen te rollen met plastiscine
- We knutselden een paasmandje
- We maakten een matrix met eieren (eerste kleuters)
- We brachten een bezoek aan het Kakelend Kippenmuseum
- We leerden het liedje: 'Tok tok tok, ik ben een kip' zie: https://www.youtube.com/watch?v=FL_vh6HwKUc
- We maakten spiegeleieren en roerei klaar
- We proberen te onthouden hoelang de kip op haar nest met eieren moet broeden. (10, 10 en 1 keer slapen, dus 21 dagen! en dan komen de kuikentjes tevoorschijn!)
- We proefden van verschillende soorten chocolade
- We oefenden verder op de ruimtebegrippen: op / onder / naast / achter / voor
- We kleurden een kleurplaat volgens een legende (eerste kleuters)
- We bekleefden een kuiken met gele snippers (peuters)
- We luisterden naar enkele thematische verhalen
- We zochten paaseieren in de tuin van het Meunyckenhof
- enz.
Reacties
Een reactie posten