Doorgaan naar hoofdcontent

Tok tok - kip en ei - Pasen



Als start van ons arrangement kregen we bezoek van Kato. 
Kato is de kip van juf Karen. Wat is ze een lieve kip!
We namen haar waar: Hoe ziet een kip er uit? Hoeveel poten heeft een kip? Kan een kip vliegen? Wat is dat rood ding aan zijn kop? ...


Wat stond er nog allemaal op de planning:
  • Inoefenen van specifieke woordenschat aan de hand van de sprekende muur: de kip, de haan, het kuiken(tje), de kam, de bek, de lellen, de pluimen, het ei, de eierschaal, braken, het eiwit, de dooier, het spiegelei, kakelen en broeden 
  • We leerden een versje over de kip:
    Kleine gele ukkepuk, 
    maakt zijn hele eitje stuk.
    Mama kip zegt blij "Welkom kleintje, kom er bij",
    En wat zegt papa haan? "Dag kuikentje, goed gedaan"
  • We oefenden de begrippen: DIK en DUN - LANG en KORT aan de hand van wormen voor de kippen. We oefenden dit in door wormen te rollen met plastiscine 
  • We knutselden een paasmandje
  • We maakten een matrix met eieren (eerste kleuters) 
  • We brachten een bezoek aan het Kakelend Kippenmuseum
  • We leerden het liedje: 'Tok tok tok, ik ben een kip' zie: https://www.youtube.com/watch?v=FL_vh6HwKUc
  • We maakten spiegeleieren en roerei klaar
  • We proberen te onthouden hoelang de kip op haar nest met eieren moet broeden. (10, 10 en 1 keer slapen, dus 21 dagen! en dan komen de kuikentjes tevoorschijn!)
  • We proefden van verschillende soorten chocolade
  • We oefenden verder op de ruimtebegrippen: op / onder / naast / achter / voor
  • We kleurden een kleurplaat volgens een legende (eerste kleuters) 
  • We bekleefden een kuiken met gele snippers (peuters)
  • We luisterden naar enkele thematische verhalen
  • We zochten paaseieren in de tuin van het Meunyckenhof
  • enz.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en ...

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...