Doorgaan naar hoofdcontent

Welterusten, Kleine Beer

 

Ons wonderlijk en gezellig arrangement ‘Welterusten, Kleine Beer’ zit erop.

  • We ontdekten het verhaal op verschillende manieren:
    • De juffen lazen het verhaal voor uit een groot prentenboek;
    • De juffen speelden het verhaal na met beren;
    • De juffen speelden alsof zij Grote en Kleine Beer waren;
    • De juffen speelden het verhaal als een schimmenspel.

  • Via deze link kunnen jullie het verhaaltje nogmaals herbekijken samen met uw kleuter: Verhaal 'Welterusten Kleine Beer'

  •  We speelden verstoppertje met Anna. Ze had haar verstopt in de donkere berging van Annemie. Gelukkig hadden we allemaal een lampje bij om Anna te vinden. Gekke Anna toch! 

  •  We maakten kennis met nieuwe woordenschat binnenin het arrangement. We oefenden de woordjes met echt materiaal, prenten en de sprekende muur: 
    de kaars, de wiek, uitblazen, aansteken, de was smelt, de zaklamp, de nachtlamp, de lantaarn, dik / dun, kort / lang, de zon, de maan, de sterren, dag en nacht. 

  • We leerden een themaversje over dag en nacht:

Ik doe mijn oogjes open
Ik doe mijn oogjes dicht
’s Avonds donker
’s Morgens licht
Heel veel sterren
En 1 maan
RING RING RING
Tijd om op te staan!

  • We ordenden 4 kaarsen van kort naar lang. Hierbij oefenden we de kleuren en de begrippen kort(er) en lang(er) verder in.

  • We vertelden over de rituelen bij het slapengaan, eventueel bang zijn in het donker of niet. Wie steekt er een lichtje aan om te slapen, ...

  • We maakten een mooi knutselwerkje met een beer en een theelichtje. Stempelen, snippers scheuren en kleven waren de technieken die hier aan bod kwamen. 

  • Juf speelde tiktak met spulletjes uit het arrangement. 

  • ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en ...

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...