Doorgaan naar hoofdcontent

Welkom in onze Anna-klas

Ons allereerste arrangement zit erop: "Welkom in onze Anna-klas'.

We vlogen er meteen in: 

  • We maakten kennis met onze vriendjes, de juffen, onze klaspop Anna en de nieuwe kentekens
  • We versieren onze knutseltas met de knikkertechniek = knikkers door de verf laten rollen
  • We kleurden ons kenteken in 
  • We beluisterden het verhaaltje 'Anna gaat naar school' 
  • We maakten EEN ZONNEBLOEM: iedere kleuter stelt een bloemblaadje voor en samen vormen we 1 mooie grote bloem. 
  • Waarneming van onze schooltas en de spulletjes die er in zitten 
  • We sorteerden: Wat mag er WEL in de schooltas en wat mag er NIET in de schooltas?
  • We speelden een kimspel met de brooddoos, de drinkfles, het fruitdoosje en het mapje. Wat werd er weggenomen van de tafel? Daarbij zongen we het liedje: 'Kan je raden, kan je raden, kan je raden wat is er weg? ...'
  • We leerden ons eerste versje:
    Met mijn jas en mijn tas 
    ga ik naar de kleuterklas
    Ik heb veel vriendjes groot en klein
    Wil jij ook mijn vriendje zijn? 
  • We schilderden het schilderschortje de jongen of het meisje
  • We zongen het liedje: 'Toen onze Mop een Mopje was, 't was aardig om te zien ...'
  • Vrijdagnamiddag werd afgesloten met poppenspel met Simon en Saartje. Ook zij mochten voor het eerst terug naar school!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en ...

De herfst

We begonnen het arrangement met een leuke boswandeling in het Arboretum in Bovekerke. Daar deden we verschillende opdrachtje en activiteiten:  Naar hartenlust rapen en ontdekken van het bosmateriaal  Bomen knuffelen  Bomen vergelijken  Blaadjes, nootjes, ... tellen  De blaadjes omhoog gooien  Het Budopad volgen (Dit is een bewegingspad in het bos)  Bomen proberen omver te duwen ... In de klas kwamen verschillende activiteiten aan bod:  Tijdens de eerste week legde we de focus op het bos in het algemeen: Waarnemen van het gevonden bosmateriaal. Hierbij legden we de focus op de begrippen: bolster, kastanje, blad, boom, stam, eikel, tak, wind, dennenappel, bos.  Aanleren van het liedje 'Ploem de Pluimstaart'  Ontdek ons themaliedje hier We maakten een herfstboom: De stam en de takken inschilderen in bruin: focus op de juiste penseelgreep en het binnen de lijntjes kleuren  De boom versieren met geknipte herfstblaadjes  Ploem de Pl...