Doorgaan naar hoofdcontent

Dag Sint, dag Piet!

                                                   

Wat was dit een spannend thema. 

  • We hebben de kledij van Sint en Piet waargenomen en de kindjes konden zich ook verkleden en tot rollenspel komen.
  • We maakten een pietenmuts en zullen die zeker opzetten op het feest van Sint-Maarten!
  • We luisterden naar verhaaltjes over de Sint en zijn Pieten.
  • We leerden een nieuw liedje: 
    • Dag Sint Maarten, dank u wel
      voor de snoep, voor de snoep
      en de cadeautjes, en de cadeautjes
      Wat een feest, wat een feest!

      (Dit op de melodie van Broeder Jacob. 😘)
  • De pietjes konden oefenen in het gericht gooien van cadeautjes in de schoorsteen.
  • We schilderden de Sint en zijn staf.
  • De sprekende muur werd aangevuld met plaatjes uit het arrangement. Zo leren de kindjes sneller de nieuwe woordjes als: de mijter, de pietenmuts, de staf, het grote boek, enz. 
  • We leerden Co-de-rups programmeren.  De rups moest Zwarte Piet helpen en op zoek gaan naar speelgoed om zijn zak te vullen. 
  • Er was een Tik Tak voorstelling rond het thema
  • We hebben lekkers uit de zak waargenomen (letterkoekjes, speculaas, mandarijntjes) en dit dan ook geblinddoekt geproefd! 
  • We hebben de stoomboot van de Sint geknutseld. Verschillende technieken kwamen aan bod: kleven, stempelen, schilderen en hierbij reeksen van 2 kleuren vervolledigen
  • In het poppenspel hebben Simon en Saartje ook hun schoen klaar gezet met een mooie tekening en een wortel voor het paard.
  • We speelden het gezelschapsspelletje Bingo met kaartjes + van Sint-Maarten.
  • We zetten ons schoentje klaar voor Sint-Maarten. 
  • We maakten een kleefoefening 'Wat hoort er bij Sint? Wat hoort er bij Piet?' 
    We oefenden hier extra de woordjes: mijter, mantel, handschoenen, zak, schoorsteen, pietenmuts, pluim, staf en paard in. 
  • We speelden met muziekinstrumentjes die typerend zijn voor Sint-Maarten: de cocofoon (het geluid van Sint op zijn paard) en de belletjes (het geluid van de belletjes van Zwarte Piet). Met de instrumenten deden we enkele reactiespelletjes:
    • Spelen - stoppen
    • Luid - stil 
    • Cocofoons - belletjes 
  • Er was een gerichte kijkoefening. Wat ontbreekt er op de tekening? de staf, de baard, de mijter, ...?
  • We knutselden de stoomboot van de Sint. Heel wat technieken kwamen aan bod (stempelen, 2 kleuren afwisselen, snippers kleven langs de rand van de bood, kleuren, ...) De juf werkte alles af!
  • Co-de-rups moest Zwarte Piet helpen met het vullen van zijn zak en moest de cadeautjes ophalen. Moest hij rechtdoor of moest hij draaien naar links of rechts?
  • Als afsluiter was er op vrijdag poppenspel met Simon en Saartje. (Ook zij hebben hun schoen klaar gezet voor de Sint en ... kregen midden in de nacht bezoek ... Simon hoorde het getrappel van het paard en de voetstappen van de Sint maar Saartje sliep zo heerlijk, dat ze niets hoorde!
  • Daarna moesten alle pietjes naar de pietenschool en oefenden ze hun evenwicht, leerden ze gericht mikken, moesten ze op de schuine helling stappen (net als de pieten op het dak!) enz. 

Dank je wel Sint en Piet voor jullie bezoek aan onze school én aan onze klas!

Klik hier voor nog veel meer foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onze eerste schooldag in de Anna-klas

  Ontdek onze foto's hier

Pompoenen

We startten het arrangement "pompoenen" op een geheimzinnige wijze...  In de klas lag er op de tafel een groot zwart laken. Onder dat laken lagen er precies grote ronde dingen. ONEE! WAT ZOU DAT ZIJN?  We namen de pompoen waar:  Welke kleuren heeft de pompoen? Hoe ziet de pompoen er uit?  Hoe ziet een pompoen er aan de binnenkant uit?  Wat kunnen we doen met een pompoen? We maakten lekkere pompoensoep. We maakten kennis met het begrip ROND. We knipten in oranje papier. We maakten een pompoentje in echte klei. We gingen langs in de bibliotheek. Dit zullen we vanaf nu iedere maand doen. We leerden een versje over pompoenen: Pompoen, pompoen, ik geef je een zoen. Je bent zo mooi rond,  en in de soep, héél gezond. Een beetje peper, een snuifje zout, deze soep is beter warm, dan koud. Er was een 'schrijfdans activiteit' en zo leerden de kindjes de ronde vorm ervaren. Eerst met hun hele lichaam (een rondedans, zwieren en zwaaien met de armen in de lucht) en daarna de ronde

Naar de kermis!

VAN HARTE DANK AAN DE VRIENDENKRING Wij mochten een paar toertjes op de draaimolen. Hoe leuk was dit?! Klik hier voor alle foto's