Wat was dit een spannend thema.
- We hebben de kledij van Sint en Piet waargenomen en de kindjes konden zich ook verkleden en tot rollenspel komen.
- We maakten een pietenmuts en zullen die zeker opzetten op het feest van Sint-Maarten!
- We luisterden naar verhaaltjes over de Sint en zijn Pieten.
- We leerden een nieuw liedje:
- Dag Sint Maarten, dank u wel
voor de snoep, voor de snoep
en de cadeautjes, en de cadeautjes
Wat een feest, wat een feest!
(Dit op de melodie van Broeder Jacob. 😘) - De pietjes konden oefenen in het gericht gooien van cadeautjes in de schoorsteen.
- We schilderden de Sint en zijn staf.
- De sprekende muur werd aangevuld met plaatjes uit het arrangement. Zo leren de kindjes sneller de nieuwe woordjes als: de mijter, de pietenmuts, de staf, het grote boek, enz.
- We leerden Co-de-rups programmeren. De rups moest Zwarte Piet helpen en op zoek gaan naar speelgoed om zijn zak te vullen.
- Er was een Tik Tak voorstelling rond het thema
- We hebben lekkers uit de zak waargenomen (letterkoekjes, speculaas, mandarijntjes) en dit dan ook geblinddoekt geproefd!
- We hebben de stoomboot van de Sint geknutseld. Verschillende technieken kwamen aan bod: kleven, stempelen, schilderen en hierbij reeksen van 2 kleuren vervolledigen
- In het poppenspel hebben Simon en Saartje ook hun schoen klaar gezet met een mooie tekening en een wortel voor het paard.
- We speelden het gezelschapsspelletje Bingo met kaartjes + van Sint-Maarten.
- We zetten ons schoentje klaar voor Sint-Maarten.
- We maakten een kleefoefening 'Wat hoort er bij Sint? Wat hoort er bij Piet?'
We oefenden hier extra de woordjes: mijter, mantel, handschoenen, zak, schoorsteen, pietenmuts, pluim, staf en paard in. - We speelden met muziekinstrumentjes die typerend zijn voor Sint-Maarten: de cocofoon (het geluid van Sint op zijn paard) en de belletjes (het geluid van de belletjes van Zwarte Piet). Met de instrumenten deden we enkele reactiespelletjes:
- Spelen - stoppen
- Luid - stil
- Cocofoons - belletjes
- Er was een gerichte kijkoefening. Wat ontbreekt er op de tekening? de staf, de baard, de mijter, ...?
- We knutselden de stoomboot van de Sint. Heel wat technieken kwamen aan bod (stempelen, 2 kleuren afwisselen, snippers kleven langs de rand van de bood, kleuren, ...) De juf werkte alles af!
- Co-de-rups moest Zwarte Piet helpen met het vullen van zijn zak en moest de cadeautjes ophalen. Moest hij rechtdoor of moest hij draaien naar links of rechts?
- Als afsluiter was er op vrijdag poppenspel met Simon en Saartje. (Ook zij hebben hun schoen klaar gezet voor de Sint en ... kregen midden in de nacht bezoek ... Simon hoorde het getrappel van het paard en de voetstappen van de Sint maar Saartje sliep zo heerlijk, dat ze niets hoorde!
- Daarna moesten alle pietjes naar de pietenschool en oefenden ze hun evenwicht, leerden ze gericht mikken, moesten ze op de schuine helling stappen (net als de pieten op het dak!) enz.
Dank je wel Sint en Piet voor jullie bezoek aan onze school én aan onze klas!
Reacties
Een reactie posten